Sunday, March 30, 2008

PMS and Menses

29/3/2008
mungkin ada yang berpendapat, benda ni biasa saja - tapi saya kena share sebab benda ni luar biasa buat saya. mana tahu ada yang face the same problem di luar sana.
menses problem adalah salah satu reason kenapa saya nak sangat kurangkan berat badan. seingat saya, dalam 2 tahun kebelakangan ini, saya perlu bergantung sepenuhnya kepada pill hormon untuk mengatur period saya. Pertama kali mengambil pil hormon (orang selalu panggil pil perancang) yang disarankan oleh doktor, dia suruh ambil untuk 3 bulan..baru 2 bulan makan..berat badan bagai di pam pam...tak sanggup..biarlah x regular period..jangan makin bertambah berat...lepas tu..period tak kunjung tiba...this time jumpa doc lagi..tp doc yang lain..dia bagi pil hormon jenis lain..after makan pil hormon mcm biasalah...period datang..bila tak ambil period tak datang and berlarutan..... last sekali period rasanya last year, itupun after sekali lagi ask for pil hormon dari doc. Bila buat scanning, doc claim x ada apa2...semua normal, buat blood test untuk thyroid pun xda apa - alhamdulillah...
Jumaat lepas saya dapat PMS yang sangat hebat...saya wonder..kenapa sakit sangat. Masa tu tak terfikirpun ianya PMS..tengah hari sabtu..tiba2 rasa lain dan bila check...huhuhu..saya period... saya rasa happy betul....masa tu barulah teringat...patut pun rasa nak marah tanpa sebab, selera makan melampau dan mcm2...
Bayangkan after 2 years, this is my first normal period..tanpa bergantung ngan hormon....
ini semua atas bantuan HL dan sekarang saya makin yakin dengan HL ni...
::)) next month nak tengok mcm mana........
so, kalau ada yang face the same problem like me, you should give HL a try!!
dekat nak 8 bulan jugak lerr....baru nampak kesannya....tp kalau sabar..mesti akan dapat hasil....
chiow!!!

No comments: