Friday, January 2, 2009

Mengapa 74kg?

Herm...mengapa 74 kg? Sedangkan berat badan ideal saya adalah lebih kecil dari itu....
Untuk menjadikan sasaran lebih realistik, kita hendaklah meletakkan target pengurangan dalam jumlah 10% daripada berat badan sekarang...dengan pengurangan 5-10% banyak perubahan yang boleh kita rasakan pada diri kita...

Contohnya, sebelum ini berat saya adalah 89kg dan sekarang adalah 82kg. saya kehilangan sebanyak 7 kg menjadikan peratusan kehilangan berat saya adalah 7.8% dari berat asal. Walaupun blm mencapai berat idaman, banyak juga perubahan yang dirasakan pada diri sendiri seperti kurangnya masalah kebas2 ditangan dan juga kitaran haid yang sudah kembali normal.

Mungkin dengan sasaran mengurangkan another 10% berat, akan lebih banyak perubahan positif yang akan dapat saya rasakan.

Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit....insyaAllah....

Jom ramai2 mengurangkan 10% dari berat badan kita....

* sebagai permulaan;
menu hari ini
sarapan-shake
mkn thari - rojak ayam (berjaya tdk mengambil nasi :)
mlm - plan to have shake..

No comments: